Eladni csak azt lehet, amit megvesznek. Viszont a tapasztalatom azt mutatja, hogy nincs olyan dolog, amit ne lehetne eladni. Egyesek könnyen bedőlnek a marketingnek, reklámnak. Azonban én egy különleges fajta vásárló vagyok. Hiába a sok reklám, rajtam nem fognak ki. Minél jobban tolják a képembe a terméket, annál ellenszenvesebb lesz.
Nem azért veszek meg egy terméket, mert reklámozzák és a reklámban nagyon jó az a termék. Én azért veszek meg valamit, mert szükségem van rá. Ezt pedig nem a televízió mondja meg nekem. Van olyan, akinek a reklámok mondják meg, hogy hogyan kellene élni, mit kellene enni, inni, viselni és magadra kenni. Ők az a fajta, akiknek egy önálló gondolata sincs. Egyes reklámokban céloznak arra is, hogy ha nem használod az ő terméküket, akkor nem is vagy ember. Na jó ez így túlzás egy kicsit, de a mögöttes tartalom a lényeg mindig.
Mindent el lehet adni.
Volt egyszer egy srác, aki a használt zoknijait hirdette meg, és láss csodát bevált a dolog. Vették mint a cukrot. El tudta adni mert volt rá kereslet. Persze ő nem csapott be senkit, egyszerűen csak kihasználta, hogy vannak aberrált emberek.
A hülyének is megéri.
De van a másik véglet is, amikor az emberek butaságát használják ki. Így tudták eladni a DVD visszapörgető berendezést is, azzal a reklámszöveggel, hogy a videokazettát is visszapörgetted az elejére, amikor a kölcsönzőbe visszavitted, a DVD-t is vissza illik pörgetni. És ezt csak az ö készülékük tudja. Lássatok csodát, megvették.
Nem hazudok, csak nem mondom el az igazat.
Találkoztam olyan hirdetéssel is, ami habár megtévesztőnek tűnhet, de a hirdetés leírása szóról szóra igaz volt. Ez pedig egy megújuló energiaforrással (napenergiával) működő, környezetbarát ruhaszárító. Minden szépet és jót elmondtak a termékről, amit csak el lehetett. A csomag tartalmazza a terméket és leírást. Persze nem olcsón. Mint kiderült a csomagban semmi más nem volt, mint egy ruhaszárító kötél és csipeszek, meg egy részletes leírás az üzembe helyezésről és használatról. Mindent összevetve nem verték át a vásárlót, mert szóról szóra igazat mondtak, csak azt azt aprócska tényt felejtették el elmondani, hogy mi is az a termék. Így a vásárlónak lett egy drága ruhaszárítója és pár csipesze, valamint tapasztalata, nem kevés pénzért.
Tanulság
Lehet nyavalyogni, de nem az eladókkal van baj, hanem a tudatlan, kapkodó, türelmetlen vásárlókkal, akik mindent meg akarnak venni, ami még nekik nincs. Sokszor csak azért vesznek meg egy szükségtelen dolgot az emberek, mert a szomszédnak is van.
Vásárlás előtt mindig gondolkozzunk, hogy vajon
- tényleg szükség van-e arra a kramancra(1), amit meg akarunk venni?
- megéri az árát a termék (ár/érték arány)?
- miért van leakciózva. Lehet hogy valami baja van?
- máshol nem kapom meg olcsóbban?
- hányszor fogom használni azt a kütyüt? Lehet, hogy csak a polcon fog porosodni.
(1) kramanc: Felesleges, a lakásban évek alatt felhalmozódott mindenféle cucc, holmi.