Így csinál fogyasztót belőled a Coca-Cola

Helyszínünk Szombathely, Ady tér. A Coca-Cola standolt. „Ingyen” Coca-Cola mintákat osztogattak minden járókelőnek. Tízből kilenc el is fogadta az általam csak WC tisztítónak nevezett kémiai löttyöt. De nem csak itt, hanem más városokban is osztogattak „ingyen” ilyen folyékony izét.

coca-cola ingyen termekminta beetetes kola

Miért éri meg a Coca-Cola gyárnak, hogy „ingyen” osztogat mintákat?

Ez a beetetés. Habár én magam nem dőlök be ilyen trükköknek, de még azt is el tudom képzelni, hogy valamivel jobb az íze annak a mintának, mint amit a boltban árulnak. Ha nem az sem baj, hiszen a trükk a pszichológia. Kihasználják az ember gyengeségét, naivitását. Az emberek tudatalattijára hatnak.

Hogyan működik ez?

Képzeljünk el egy átlagos NEM tudatos vásárlót. Legyen a neve: Béla.

Bélánk délelőttös volt. Lehúzott 8 órányi robotot. Kibaktatott a nyári forróságban a buszállomásra. Minden baja van, izzad, fullad, hisz árnyékban 35 °C, napon meg ki tudja mennyi van. Végre kiér szegény emberünk a buszállomásra. Alig várja, hogy otthon legyen. Ekkor elhalad a Coca-Colás stand mellett és egy fiatal 18-20 év körüli lány mosolyogva a kezébe nyom egy hideg üdítőt.

coca-cola ingyen termekminta beetetes kola

Bélánk megörül az „ingyen” hideg „szomjoltónak” és elfogyasztva a kevés kis kólát valamivel jobban érzi magát. De az érzés nem tökéletes, mert a Coca-Cola vigyáz arra, hogy ne adjon túl keveset, de túl sokat sem. Ahhoz elég, hogy emberünk fantáziáját megmozgassa, de ahhoz kevés, hogy a szomját oltsa. Így benne marad a vágy még több finom ital után.

Az eset leülepszik benne és már már feledésbe merül, amikor jön a hétvégi nagy bevásárlás. Feleségével felkeresik az egyik multi boltot. Ezek a boltok szövetkezve a Coca-Colával lehetőleg egy nagy standra teszik ki a terméket. Vagy épp elkülönítve a többi üdítőtől. Esetleg egy álakciót is kitalálhatnak a kólára. Béla meglátja a szeme sarkából a kólát. Az agya pedig elkezd dolgozni. Feltörnek benne az emlékek.

„-Milyen jól esett nekem az a kóla, abban a melegben!”

„-Milyen csinos volt az a lány, aki a kólát adta!”
…és hasonlók.

Béla agya újra át akarja élni a jó élményeket. Mindez történik úgy, hogy Béla csak tudat alatt gondolt erre. Hirtelen szomjas lesz és ekkor a vágy tettekké alakul át. Bélánk, bár nem akart venni kólát, de karja kinyúl és a kosárba helyezi a palackot.

Megtörtént, amit a Coca-Cola akart. Fogtak egy vásárlót, aki nagy valószínűséggel nem vett volna kólát, hanem érik a kólával kapcsolatban jó élmények.

Semmit sem adnak ingyen.

Vigyázni kell. Tudatos vásárlónak kell lennünk. Egy jól hangzó reklám célja nem az hogy nekünk jobb legyen, hanem hogy rávezessen minket a fogyasztói társadalom rögös útjára. Vásárlás előtt mindig gondolkozzunk el, hogy arra a termékre valóban szükségünk van-e!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Author: Horváth Tamás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

17 − tíz =